دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

متاورس و NFT چيست؟ آشنايي با 2 فناوري جديد دنيا

۱۳۵ بازديد

بدون شك دنياي تكنولوژي و فناوري در قرن جديد با تغييرات زيادي همراه شده و زندگي همه افراد را در سراسر جهان كم و بيش تحت تاثير خود قرار داده است، برخي از اين تغييرات مثبت و برخي منفي هستند، در ادامه اين گزارش شما را با دو تكنولوژي و اصطلاح جديد اين روزها يعني متاورس و ان اف تي آشنا خواهيم كرد و همراه هم ياد خواهيم گرفت كه چگونه با اين تغييرات دنيا مي‌توان كنار آمد و از تكنولوژي هاي جديد براي رونق كسب و كار خود استفاده كرد. پس تا انتها همراه ما باشيد تا به طور دقيقا بدانيد كه NFT و متاورس چيست و چه ارتباطي با هم دارند؟

متاورس چيست؟

زماني كه واژه متاورس را براي اولين بار مي‌شنويد، ممكن است ذهن شما با شنيدن metaverse به سمت اصطلاحات كميك كشيده شود. اما متاورس واقعيتي است كه بسياري از ما از قبل با آن آشنا هستيم. در اين فضا مي‌توانيد نسخه ديجيتالي خود را بسازيد و با آن در دنياي متاورس زندگي كنيد. منظور از نسخه ديجيتالي همان آواتار شماست كه با اين آواتار مي‌توانيد با افراد ديگر در اين فضا ارتباط برقرار كنيد. پيش از ترند شدن metaverse در بازي‌هايي مثل Fortnite و Roblox افراد ميتوانستند با آواتار اختصاصي خود در فضاي بازي حضور پيدا كنند.

درك اين نكته مهم است كه واقعيت مجازي احتمالاً براي تبديل شدن به بخشي از متاورس لازم نيست. كاري كه VR انجام خواهد داد اين است كه نحوه تجربه متاورس را بهبود بخشد، اما در فضاي متاورس مي‌توانيد با يك صفحه نمايشگر معمولي هم آواتار و نقش خود را در فضاي مجازي اجرا كنيد. بنابراين ميتوان اينطور نتيجه گرفت كه واقعيت مجازي و واقعيت افزوده بدون شك عناصر كليدي متاورس خواهند بود و بسياري از فعاليت‌ها با استفاده از VR و AR در اين فضا بسيار جذاب‌تر طراحي و اجرا خواهند شد؛ با آواتار اختصاصي خود در دنياي جذاب و خاص متاورس ميتوانيد در رويدادهاي مجازي شركت كرده و در يك محيط VR با افراد ديگر تعامل داشته باشيد.

تغيير برند فيس بوك (Facebook) به متا (Meta)

يكي از عواملي كه باعث رونق اصطلاح متاورس و ترند شدن آن در سال 2021 و 2022 شد، تغيير نام برند فيس بوك بود كه به متا تبديل شد. اگر نگران اين موضوع هستيد كه جه اتفاقي براي شبكه اجتماعي فيس بوك خواهد افتاد، بايد بدانيد كه اين شبكه همچنان به كار خود با نام Facebook ادامه خواهد داد و متا صرفا نام برند و شركت مادر است. البته اين كمپاني بدون شك برنامه هاي زيادي براي متاورس خواهد داشت و احتمالا آن را به صورت اختصاصي براي كاربران فيس بوك ارائه ميكند.

توكن غيرمثلي يا NFT چيست؟

يكي ديگر از اصطلاحات و تكنولوژي هاي جديد در فضاي كريپتوكارنسي و ديفاي، توكن هاي غيرمثلي هستند كه به آنها NFT گفته مي‌شود، در پاسخ به سوال ان اف تي چيست؟ بايد گفت توكن غيرمثلي يك دارايي ديجيتال منحصر به فرد و كم ياب است كه معمولا از آن براي ثبت حق مالكيت استفاده مي‌شود. NFT نسل جديد و به روز شده از دارايي ديجيتال است و توكن هاي غير مثلي به مرور جايگزين روش هاي سنتي براي ثبت حق مالكيت شده اند و به مراتب به جذابيت هاي آن ميفزايد.

در حالي كه NFTها از همان فناوري بلاك چين استفاده مي كنند كه ارزهاي ديجيتال از آن استفاده مي كنند، آنها خود نوعي ارز نيستند. هر NFT به يك آيتم خاص متصل است و آيتم مي‌تواند يك نقاشي، محتواي بازي ويديويي، موسيقي يا هر چيز ديگري باشد كه مي‌تواند به آن نشانه خاص متصل شود. اين براي دارايي‌هاي ديجيتال ايده‌آل است و NFTها به روشي عالي براي هنرمندان و سازندگان به طور كلي براي كسب درآمد از آثارشان تبديل شده‌اند.

ارتباط بين متاورس و توكن هاي ان اف تي (NFT)

در حال حاضر، كاربران و كسب‌وكارها مي‌توانند دارايي‌ها و خدمات دنياي واقعي را به يك محيط غيرمتمركز مجازي، معروف به متاورس، منتقل كنند. يكي از راه‌هاي استفاده از دارايي‌هاي دنياي واقعي نسبت به متاورس، استفاده از مدل‌هاي بازي نوآورانه با بازي‌هاي بلاك چيني است. ارتباط اصلي بين متاورس و NFT به دارايي هاي ديجيتال و نحوه ارزش گذاري آنها مربوط مي شود. متاورس به مردم اين امكان را مي‌دهد كه اشكال ديجيتالي هنر و دارايي را به نمايش بگذارند و NFT به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا با اثبات مالكيت آن محتوا را قيمت گذاري كنند.

بسياري از بازارهاي NFT حال حاضر به شما امكان خريد و فروش توكن هاي غيرمثلي را مي‌دهند و به سرعت در حال تبديل شدن به پديده اي هستند كه در بسياري از صنايع طوفان به پا خواهد كرد. درواقع مسئله بسيار پيچيده‌تر از آن است كه در يك مقاله كوتاه به آن پرداخته شود، اما اين موضوع به شما يك ايده خوب از چيستي NFTها و نحوه عملكرد آنها مي‌دهد.

ارتباط بين متاورس و توكن هاي ان اف تي (NFT)

به عنوان حسن ختام توجه داشته باشيد، درك اين نكته مهم است كه NFT ها به احتمال زياد به ارز بهينه براي متاورس تبديل مي‌شوند، براي مثل ميتوانيد خريد زمين در متاورس را با استفاده از اين توكن ها انجام دهيد، به علاوه آن‌ها به مردم اجازه مي‌دهند تا اثبات مالكيت انواع چيزها را در متاورس نشان دهند. چيزي شبيه سند ملكي را تصور كنيد كه فقط در دنياي مجازي وجود دارد و NFT ها به عنوان آن سند عمل مي‌كنند.

اطلاعات بيشتر در اين رابطه را ميتوانيد در وبسايت خبري و تحليلي ارز تودي | ArzToday مطالعه كنيد.

www.arztoday.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.